Gå till innehåll
Logotyp innovationscenter

Innovationscenter

Innovationscenter är Kalmarsunds gymnasieförbunds samlingsplats för processer som driver det kollektiva och kontinuerliga lärandet framåt med fokus på undervisningens kvalitet. Här dokumenteras hur olika insatser genomförs, följs upp och bidrar till utveckling. Genom att kombinera förbundsgemensamma projekt, skolornas egna utvecklingsarbete och professionsprogrammet skapas en dynamisk lärmiljö där innovation och kontinuerlig förbättring står i centrum.

Det gemensamma lärandet byggs även upp av det utvecklingsarbete som sker på respektive skola inom förbundet. Därför finns det även beskrivningar om varje skolas arbete med utvecklingsfrågor.

Professionsprogrammet

Professionsprogrammet är en kompetensutvecklingsinsats för legitimerade och erfarna lärare inom Kalmarsunds gymnasieförbund som strävar efter att fördjupa sin yrkesskicklighet och visa kvalifikationer som förstelärare. Programmet erbjuder deltagarna möjlighet att reflektera över sin praktik, utveckla undervisningen med fokus på elevernas lärande och dokumentera sin kompetens utifrån åtta grundläggande kompetenser. Genom kollegialt lärande, handledning och en slutlig argumenterande text examineras lärarna i sin pedagogiska förmåga. Programmet, som drivs i egen regi, säkerställer hög kvalitet och anpassning till lokala utvecklingsbehov.

{"X":0.0,"Y":0.016666666666666666,"Width":1.0,"Height":0.66666666666666663}

Verksamhetsutvecklingsfond

Verksamhetsutvecklingsfonden (VUF) är en resurs skapad för att främja innovation och förbättringar inom Kalmarsunds gymnasieförbund. Den syftar till att ge skolans enheter en "växtimpuls" genom att stödja projekt som är framåtsyftande, kvalitetsförbättrande och i linje med förbundsstyrelsens mål. Projekten ska bidra med nyskapande idéer, sprida utvecklingsaspekter och stärka både enhetens och förbundets varumärke. På grund av ekonomiska prioriteringar finns dock inga medel avsatta för VUF under 2024, men en ny ansökningsomgång planeras till januari 2025, beroende på framtida beslut.

Lärgrupper

En viktig del i Kalmarsunds gymnasieförbunds lärande organisation är processen med förbundsövergripande lärgrupper. Lärgrupper syftar till att sätta fokus på specifika områden inom undervisningen där det finns ett upplevt behov av utveckling. Upplägget för lärgrupperna bygger på ett kollegialt lärande där prövande i undervisningen är en viktig faktor. Lärgruppernas lärande dokumenteras för vidare spridning.

Personer som lär i grupp.

Förstelärare

Förstelärartjänster är en satsning för att höja kvaliteten på undervisningen och förbättra elevernas studieresultat genom att lyfta fram skickliga lärare som ledare i skolutvecklingsarbete. Förstelärare arbetar på rektors uppdrag med att planera och leda utvecklingsprocesser, sprida goda arbetssätt och stärka kollegor i deras pedagogiska praktik. De fungerar som förebilder, främjar kollegialt lärande och använder digitala verktyg för att driva undervisningsförbättringar.

Tjänsten innebär också att försteläraren kopplar forskning till praktiken och leder aktiviteter som fortbildningsdagar. För att bli förstelärare krävs lärarlegitimation, minst fyra års erfarenhet och dokumenterad förmåga att förbättra elevers resultat. Uppdraget, som inkluderar ett månatligt lönetillägg, är tidsbegränsat och möjliggör karriärutveckling inom yrket utan att lämna undervisningen.

{"X":0.31,"Y":0.0,"Width":0.665,"Height":1.0}

Skolcoacher

Förbundets skolcoacher, Ulrika Bergenfeldt och Viktoria Fernstedt-Westberg, arbetar både som lärare på Stagneliusskolan och som förbundsövergripande coacher. De erbjuder professionellt coachande samtal för att stödja lärare i att utveckla undervisning, ledarskap, kommunikation och arbetsstruktur samt hantera stress. Coachingen är en individfokuserad metod där läraren, med hjälp av coachens frågor och stöd, hittar sina egna svar och lösningar. Samtalen sker vanligtvis i serier om två till fem möten och kan ge långsiktig utveckling eller direkt hjälp i specifika situationer. Med en kombination av lyssnande, utmanande frågor och målmedveten planering skapar skolcoacherna trygghet och motivation för kollegor att växa i sin yrkesroll.

{"X":0.1425,"Y":0.0,"Width":0.665,"Height":1.0}

Digital akademi

Digital akademi är ett initiativ inom ramen för Innovationscenter som syftar till att stödja lärare i att utveckla digital kompetens och främja användandet av digitala verktyg i undervisningen. Akademin erbjuder i dagsläget två webbsidor för att stödja processen där digitalisering förstärker undervisningen.