Skola 24 - Anmäl frånvaro

Kalmarsunds gymnasieförbund använder Skola24 för schema och frånvarohantering.

Ladda ner appen

I appen Skola24 kan du som är elev eller vårdnadshavare se schemat samt anmäla frånvaro. Appen finns att ladda ner där du vanligtvis hämtar appar. I appen väljer du "extern inloggning" och sedan "Kalmarsunds gymnasieförbund" för att kunna logga in med e-legitimation.

Frånvaroanmälan

Frånvaroanmälan ska göras via Skola24 i god tid innan lektionen börjar. Detta gäller även del av dag och till exempel besök hos tandläkare eller läkare. För elever som är under 18 år ska vårdnadshavare alltid anmäla frånvaro. Myndig elev kan anmäla frånvaro själv. När du som elev är inloggad kan du se din eventuella frånvaro. Gäller det ledighet finns särskilda rutiner för detta samt ansökningsblankett - se skolans hemsida.

Frånvaro anmäls till Skola24 genom något av följande sätt:

Instruktion för appen Skola24 - Förälder/elev på skola24:s webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

1. Logga in i Skola24 med e-legitimation https://ksgyf-sso.skola24.se/ Länk till annan webbplats.
  2. Klicka på "Frånvaro" och sedan på "Anmäla frånvaro".
  3. Klicka på "Ny frånvaroanmälan".
  4. Välj heldagsfrånvaro eller frånvaro del av dag.
  5. Fyll i rätt datum och eventuella tider.
  6. Välj anledning.
  7. Klicka på "Anmäl frånvaro". Du kommer inte få en bekräftelse direkt utan får ett meddelande först när eleven är frånvarande på sin första lektion.

Du kan även se tidigare frånvaro för eleven.

Redigera kontaktuppgifter

Se instruktionsfilmen som Skola24 har skapat för hur du redigerar dina kontaktuppgifter. Tänk på att du behöver vara inloggad i en webbläsare för att kunna redigera kontaktuppgifter.

Har du problem att logga in?

Försöker du att logga in men får nekad åtkomst? Kontrollera att du har angivit rätt inloggningsuppgifter och att du har internetåtkomst. Prova gärna en annan webbläsare.

Om du blir nekad åtkomst till Skola24 eller att du inte ser ditt barn/något av dina barn, så saknas det troligtvis en koppling till barnet i systemet. Vänd dig till skolans expedition med personnummer, namn, e-postadress och mobilnummer. Ta gärna en skärmdump alternativt fotografera felmeddelandet du har fått. Skriv ned hur du gjort för att logga in (mobil/surfplatta/dator och vilken webbläsare) så blir det enklare för oss att felsöka.